Rea Michalova

Rea MichalovaPhDr. Rea Michalová, Ph. D., art historian and curator

1998-2003 Philosophical Faculty of Charles University in Prague, history of art
2003-2007 Philosophical Faculty of Charles University in Prague, history of art, postgraduate study
2008-2015curator of Collection of Modern and Contemporary Art of National Gallery in Prague

She specializes in Czech modern art of the 20th century and contemporary art
She writes expert reports and certificates of autenticity of art works, also for leading galleries and auction houses

info(at)michalscollection.cz

Member:
Association Internationale des Critiques d’Art (AICA)
Association of Czech Art Critics
Czech Association of Art Historians
Mánes Union of Artis

Books:

Karel Teige. Kapitán avantgardy.
Rea Michalová, Vyd. KANT, 2016. 800 stran. ISBN 978-80-7437-171-4. Doporučená MOC: 1790 Kč

Karel Teige ovlivnil českou kulturu v mnoha oblastech a jednoznačně patří k mimořádným osobnostem českého moderního umění. Jeho tvorba je však paradoxně známa a uznávána více v zahraničí než u nás.
Kniha Karel Teige – Kapitán avantgardy je dalším příspěvkem k odčinění tohoto dluhu. Její autorka, historička umění Rea Michalová, se navrací ad fontes a především na základě přímých citací známých i zapomenutých Teigeho textů, prací jeho generačních souputníků, autentických vzpomínek i dokumentů zprostředkovává fascinující příběh myšlenkového vývoje a názorového zrání jednoho z nejinspirativnějších, byť v mnoha ohledech rozporuplných tvůrců české moderní kultury.

JAN BAUCH (1898-1995)
Rea Michalová (monografie) a Peter Kováč (esej), Galerie Art Praha, 2012, 408 str., 300 reprodukcí včetně osmnácti exkluzivních obrazových výklopů, 1 400 Kč

První novodobá, reprezentativní monografie Jana Baucha (1898-1995), malíře, sochaře, grafika. Jediného českého umělce, který prožil téměř celé 20. století a jehož citově vzrušené, lidsky i občansky angažované dílo přesáhlo hranice své generace a své země.

Jeho obrazy z třicátých let jsou barevnými drahokamy spojujícími skutečnost s představou, ty z čtyřicátých let obsahují napětí a tragiku doby, varování i úzkost, jsou skrytými symboly. V padesátých letech a později dostává Bauchova malba nový řád, upomínající na nejstarší humanistické poselství, jež tvůrcova ruka, která poslouchá hmotu a ctí její zákony, odevzdává neustále a nezprostředkovaně dál do dějin.

„Malíř usiluje o to, aby obraz „mluvil“, aby vyslovil to, oč mu jde. Proto jeho práce souvisí pokaždé s časem, v němž žije, je reflexem doby a přitom navíc ještě pohledem zpátky, výpovědí o tom, jak chápe smysl a úhrn života, co chce ze sebe jako poselství vyslovit. Aby to slovo bylo pravdivé. Rodin kdysi řekl, že umění je pravda rozptýlená všude a sochař musí usilovat, aby ji odhalil. Hledá ji tvarem, tím vzniká vždy znovuvytvoření vymyšleného života v organismu uměleckého díla. S tímto vědomím, co všechno patří k výtvarné řeči, do tohoto zápasu o nekonečno vstupuje malíř a ví, že v něm nemůže zvítězit. Ale podstupuje to vždy znovu a dává mu to krásný pocit z práce. Když se pak dívá zpátky, jako by každým obrazem řekl kus svého života.“ Jan Bauch, 1980

ORIGINAL & PERSPECTIVE
Exclusive Selection of Contemporary Czech and Slovak Fine Art, Prague, 2011, 206 pages, 495 Kč

The representative publication ORIGINAL & PERSPECTIVE presents leading figures of the contemporary Czech and Slovak art scene. It also provides a partial insight into the today’s open system of art. The publication is focused on paintings and sculptures as traditional means of art which, even today, prove to be sufficient to bear the new contents and artistic expressions.
The book ORIGINAL & PERSPECTIVE presents both well-established authors of the middle generation who entered the artistic scene in the early 90s of the 20th century, and the artists of younger and youngest generations who have shown great potential for creativity and individuality of artistic expression. The expressive register of the artists presented includes realistic and hyper-realistic styles, expressive and constructivist tendencies or approaches leading even to abstraction and conceptually-oriented works.
The publication also includes the selected works of several prominent and progressive sculptors and photographers.

Represented authors:
Pepa Achrer, Karel Balcar, Aleš Brázdil, Roman Franta, Jan Gemrot, Patrik Hábl, Jiří Hauschka, Zbyněk Havlín, Jakub Hubálek, Jakub Janovský, Karel Jerie, Martin Kámen, Juraj Kollár, Petr Kožíšek, Martin Krajc, Alena Kupčíková, MICL, Lukáš Miffek, Dušan Mravec, Ondřej Oliva, Róbert Palúch, Milan Perič, Martin Salajka, David Saudek, Lucie Skřivánková, Marek Slavík, Martin Šárovec, Martin Šilhán, Petra Šimková, Pavel Tichoň, Štefan Tóth, Roman Trabura, Markéta Urbanová, Šimon Vahala, Jaroslav Valečka, Pavel Vašíček, Petr Vašíček, Vladimír Véla, Vladimír Větrovský and Jan Wolfchen Vlček.

Rea Michalová, Klasicismus v moderním umění (Classicism in Modern Art), Prague, 2007, 288 pages (in Czech with a comprehensive English summary); regular price is 1395 CZK, our price is 1200 CZK

First up-to-date comprehensive publication which deals with Classicism in modern art. It offers a definition of the term and explanation of its meanings from Antiquity until the 20th century. The manifestations of Classicism in the modern European, especially French art and afterwards on the Czech cultural scene, from the 1890’s until 1930’s, are fully explored. Detailed entries treat artists such as André Derain, Pablo Picasso, Jan Preisler, Bohumil Kubišta, Josef Čapek, Rudolf Kremlička and Otakar Kubín – Coubine.

The book underlines the importance of the Classicist tendencies in the modern art and points out the fact that tradition and originality do not have to contradict each other.

The visual documentation is also worth noting. Selected by the author, it features a representative collection of less known and rare works of art.

Rea Michalová, Apoštolové a mučedníci (Apostles and Martyrs), Bernard – Denis – Kubišta – Marten, Prague, 2006, 108 pages (in Czech); regular price is 240 CZK, our price is 200 CZK

The art-historical essay “Apostles and Martyrs” deals with the problem of Traditionalism and Modern Art towards the end of the 19th century and in the first decades of the 20th century. It unfolds from the event of the exhibition of the French painter Émile Bernard (1868-1941) in 1909 in Prague and opens a fictitious “discussion” of four artists (Émile Bernard, Maurice Denis, Bohumil Kubišta, Miloš Marten) about the question how painting “after Impressionism” should have looked like.

Bohumil Kubišta (1884-1918), convinced that “the new man has a really different disposition than the man of the past” could hardly have been getting on too well with Émile Bernard, an advocate of “Renaissance of Art”. On the other hand, there is still something what makes all the above-mentioned related: it is the program of Synthetic painting, Symbolism tending towards Mysticism and, above all, a profound conviction and unyielding belief in the art truth which they defend without regard to sorrows accompanying it.

Rea Michalová, André Derain, Skrytá tajemství – Hidden Secrets, Prague, 2005, 124 pages (in English and Czech – bilingual version); regular price is 240 CZK, our price is 200 CZK

The art-historical essay which elucidates the nature of the art work of the painter André Derain (1880-1954) on the basis of not well known documents. Nevertheless, it is more than a monograph study, because it clearly defines consequences of the modernist “looking away” of which Derain was a victim of. Written on the occasion of the fiftieth anniversary of André Derain’s death.

Rea Michalová, Alois Wachsman, Prague, 2003, 176 pages (in Czech, with English summary); regular price is 895 CZK, our price is 800 CZK

First extensive monograph on the life and art of Alois Wachsman (1898-1942).

Wachsman’s creative production belongs to the most profound contributions of the Czech avant-garde between the wars. In the 1920’s as a member of the group “Devětsil” (“Butterbur”) he elaborated the art tendencies of Magic Realism, Primitivism and New Objectivity reflecting the post-war atmosphere. Together with his contemporaries František Muzika, Jindřich Štyrský, Toyen, František Janoušek, Josef Šíma and others he was represented with an impressive collection of paintings (in Lyrical and Imaginative styles of Cubism and even in Abstraction) at the exhibition “Poetry 1932” organized by the Society of Fine Artists Mánes. The exhibition confronted Czech painting and sculpture with modern international art (H. Arp, S. Dali, M. Ernst, J. Miró, P. Klee etc.) and emphasized its fellowship.

Wachsman’s art culminates in the thirties in the series of monumental Surrealist paintings which prove his worldwide appeal.

In his last period (1938-1942) connected with his residence in Dvůr Králové he distinctively expressed the tragedies of the time and his own fate.

Catalogues (selection):

Václav Mandelík, Obrazy (Paintings), text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2016

Pavel Forman, Herr Korbes, text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2016

Milan Knížák, 30 portrétů, text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2016

Hraniční syndrom / Borderline-Syndrom / Hansjürgen Gartner, Joachim Lothar Gartner, Martin Káňa, David Saudek, Jaroslav Valečka/, texty Jan Samec a Rea Michalová, vydal KANT a Galerie umění Karlovy Vary

Valečka/, texty Jan Samec a Rea Michalová, vydal KANT a Galerie umění Karlovy Vary

HOLY WAYS /Aleš Brázdil, Jan Gemrot, Markéta Korečková, Dušan Mravec, David Saudek, Jaroslav Valečka/, text Rea Michalová, vydala Galerie European Arts, 2015

Karel Jerie, David Saudek, Riders on the Storm, text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2015

Ondřej Oliva, AN(ORGANIC), text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2015

Roman Trabura, Výběr (Die schwarze Wurst), text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2015

Petr Lysáček, Nejez chleba lam železo, text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2015

Jan Gemrot, Pavel Vašíček, Intersection, text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2014

Blanka Nováková, Markéta Korečková, Bez cukru, text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2014

Zdeněk Beran, Rodné hnízdo (po letech), text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2014

Jakub Špaňhel, Babočka admirál, text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2014

Michael Rittstein, Čekárna na minulost, text Rea Michalová, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2013

TVRDÁ ABECEDA, Karel Jerie, MICL, Lukáš Miffek, Jaroslav Valečka, úvodní
text Rea Michalová, Galerie Michal’s Collection, Praha, 2013

David Saudek 2011-2012, text Rea Michalová, česky a anglicky, vydala Galerie Beseda, Ostrava, 2012, 350 Kč

Jan Gemrot, Paintings, introduction by Rea Michalová, Dea Orh Gallery, Prague, 2011

NATVRDLÍ /Karel Jerie, MICL, Lukáš Miffek, Jaroslav Valečka/, curator Rea Michalová, texts by Rea Michalová a Bernard Coty, Galerie Beseda, Ostrava, 2011

Marek Slavík, Oil paintings, introduction by Rea Michalová, Praha, 2011 (Czech, English and German text)

LETNÍ KOKTEJL 2010, catalogue of the exhibition, introductory text by Rea Michalová, Galerie Michal’s Collection, 2010

View the exhibition

Female Hysteria /Markéta Korečková, Alena Kupčíková, Petra Šimková, Ivana Štenclová/, Galerie Beseda, Ostrava, 2010

Catalogue of the exhibiton Female Hysteria from 2010. Internet version of catalogue can be found here.

Lukáš Miffek 2008-2009, introduction Rea Michalová, Arskontakt, 2010, 52 pages

Catalogue of paintings by Lukáš Miffek from 2008-2009.

3V /Vlček, Vahala, Véla/

written by Rea Michalová, pictures and graphic correction by Šimon Vahala, Galerie Michal’s Collection, 2010, online catalogue is available on: http://issuu.com/vahala/docs/3_v.